UAÖ, Çin’deki kullanıcılarının gizliliğini tehlikeye atan Apple’a karşı kampanya başlattı

  • Uluslararası Af Örgütü, Apple CEO’su Tim Cook’un Pekin’de bir iş forumuna başkanlık ettiği günlerde yeni bir kampanya başlattı

  • Milyonlarca Çinli iCloud kullanıcısı, kişisel bilgilerinin ortak bir girişime devredilmesi sonrasında gizliliğe yönelik çok ciddi tehlikelerle karşı karşıya kaldı

  • Kampanya teması George Orwell’i anımsatıyor  ve Apple’ın meşhur ‘1984’ isimli televizyon reklamına gönderme yapıyor

 

 Uluslararası Af Örgütü (UAÖ), milyonlarca Çinli iCloud kullanıcısının güvenini suistimal eden Apple’a yönelik bir sosyal medya kampanyası başlattı. Apple, düşüncesizce, Çinli kullanıcıların kişisel bilgilerini, Çin hükümetinin keyfi incelemelerine karşı korumasız hale getirmişti.

Kampanya, Apple’ın meşhur ‘1984’ isimli reklamına gönderme yapıyor. Ayrıca kampanyada, George Orwell’i anımsatan reklamdaki “Tüm Apple kullanıcıları eşittir, ancak bazıları diğerlerine göre daha az eşittir” sloganı da kullanılıyor. Teknoloji şirketi Apple’ın genel müdürü Tim Cook’un seçkin bir iş forumuna başkanlık etmek üzere Pekin’e geldiği uçaktan inmesiyle birlikte sosyal medya kampanyası başlatıldı.

UAÖ Doğu Asya Direktörü Nicholas Bequelin, konuya ilişkin yaptığı açıklamada “Tim Cook, Apple’ın Çinli kullanıcılarına ısrarla kişisel bilgilerinin daima güvende olacağını söylerken dürüst davranmıyor. Apple’ın kar elde etme arayışı, Çinli iCloud kullanıcılarını kişisel bilgilerinin gizliliğiyle ilgili yeni ve çok ciddi tehlikelerle karşı karşıya bıraktı” dedi.

“Apple’ın ‘1984’ isimli ses getiren reklamı distopik bir geleceğe meydan okumuştu, ancak şirket 2018’de böyle bir geleceğin yaratılmasına katkı sağlıyor. Tim Cook, kişisel bilgilerin gizliliğinin önemine vurgu yapıyor ama Apple’ın Çinli müşterileri için bu sözlerin bir anlamı yok. Bu birbirine zıt iki fikrin aynı anda savunulmasından başka bir değildir” diyen Bequelin, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Yeterli korumalar sağlanmaksızın Çin’deki iCloud hizmetinin yerel bir şirkete devredilmesiyle birlikte, Çin yetkililerinin muhtemelen Apple’ın Çinli müşterilerine ait iCloud verilerine erişimi serbest hale geldi. Apple bunu bildiği halde, hala Çin’deki müşterilerini tehlikelere karşı uyarmadı.”

28 Şubat’ta Apple, Çinli kullanıcılar için sağladığı iCloud hizmetinin işletimini “Guizhou-Cloud Big Data” isimli şirkete devretti. Bu durum, Çinli kullanıcıların Apple’ın bulut temelli sunucularında depoladığı tüm fotoğraf, belge, kişi, mesaj ve diğer kullanıcı bilgileri ile içeriklerini etkiliyor. UAÖ, 1 Şubat’ta Apple’a yazarak değişikliklerden duyduğu kaygıları ifade etmiş ve şirketten konuyla ilgili daha fazla bilgi vermesi talep etmişti. Apple, UAÖ’nün bu talebine hala yanıt vermedi.

2017’de Çin’de yürürlüğe giren yeni yasaya göre, bulut hizmetlerinin Çinli şirketler tarafından işletilmesini gerektiriyor. Bu nedenle de Apple gibi şirketlerin ya Çin’de sunucu alanı kiralaması ya da Çinli şirketlerle ortak girişim kurması gerekiyor.

Çin’in iç hukuku, kullanıcıların kişisel bilgilerinin gizliliği, ifade özgürlüğü hakkı ya da diğer temel insan haklarıyla ilgili yeterli koruma sağlamaksızın, hükümetin Çin sınırları içinde saklanan kullanıcı bilgilerine neredeyse sınırsız erişimine imkan tanıyor.

Bu uygulamanın bir sonucu olarak Çinli internet kullanıcıları, sadece yetkililerin onaylamadığı bilgileri ve fikirleri ifade ettikleri, paylaştıkları veya bu bilgi ve fikirlere erişim sağladıkları gerekçesiyle tutuklanabiliyor ve cezaevine konabiliyor.

Tüm Apple kullanıcıları eşittir, bazıları daha az eşittir

UAÖ’nün sosyal medya kampanyası, tüketicileri, Tim Cook’tan çifte standardı reddetme talebinde bulunmaya teşvik ediyor. Çinli kullanıcıların mahremiyeti konusunda çifte standart uygulandığından, kullanıcıların kişisel bilgileri hükümetin eline geçebilir.

Apple’ın genel müdürü 24-26 Mart tarihleri arasında Çin Kalkınma Forumu’na başkanlık yapmak üzere Pekin’deydi. Forum, Çin hükümeti ile iş dünyasının küresel liderleri arasındaki ilişkileri geliştirmeyi amaçlıyor. Apple, son çeyrekte Büyük Çin Bölgesi’nde rekor miktarda gelir elde ederek, 17.9 milyar Amerikan Doları kar ettiğini açıklamıştı.

“Apple, müşterilerine eşit davrandığını iddia etse de, bazıları diğerlerine göre daha az eşit. Kar miktarları kesinlikle kişisel bilgilerin gizliliğine yönelik tehdit oluşturmamalıdır. Söz konusu milyonlarca Çinli müşterisi olduğunda Apple’ın ‘Farklı Düşün’mesinin zamanı geldi,” diyen Nicholas Bequelin, sözlerini şöyle sonlandırdı:

“Apple, Çin’deki iCloud hizmetinde yaptığı son değişikliklerin gizlilik açısından oluşturduğu riskler hakkında daha şeffaf olmalıdır.”

Yönetmenliğini Ridley Scott’ın üstlendiği ve o yıl yayımlanan 1984 isimli Apple reklamı, tüm zamanların en etkili televizyon reklamlarından biri olarak değerlendiriliyor. Reklamda, gri kıyafetler içindeki yüzlerce klon sabit bir şekilde Büyük Birader’in “Bilgi Saflaştırma Talimatları”nı açıkladığı dev ekrana bakıyor. Renkli kıyafetler giymiş bir kadın atlet ise birliklerin arasından hızla geçerek elindeki balyozu ekrana fırlatıyor ve bir patlama oluyor. Bu sahnede dış sesin “Apple Computer 24 Ocak’ta Macintosh’u sunacak. Böylece 1984’ün neden ‘1984’ gibi olmayacağını göreceksiniz” dediği duyuluyor.