Çocuk Güvenliği Politikası



Özet

Bu belge Uluslararası Af Örgütü (UAÖ) Türkiye Şubesi’nin tüm üyeleri, çalışanları, stajyerleri, gönüllüleri ve aktivistleri tarafından uyulması ve dış paydaşlarla ilişkilerinde göz önünde bulundurulması gereken çocuk güvenliği politikasını ortaya koymaktadır. Belgede çocuklara yönelik her türlü istismar ve şiddeti önlemek, maruz kalanları güçlendirerek korumak ve sorumlular hakkında etkili inceleme yürütmek için göz önünde bulundurulacak tanımlar, uyulması gereken ilkeler ve izlenecek usuller tanımlanmaktadır.
 

BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Sorumluluklar

Amaç

Uluslararası Af Örgütü 1961 yılından itibaren ayrımcılık, cezasızlık, ekonomik sosyal ve kültürel haklar, gözaltı ve tutukluluk, ifade özgürlüğü, iklim değişikliği, kadın hakları, LGBTİ+ hakları, mülteci hakları, polis şiddeti ve toplanma özgürlüğü gibi alanlarda insan haklarına ilişkin çalışmalar yürütür. İnsan haklarının önemli ve ayrılmaz bir parçası olan çocuğun insan hakları kapsamında hak ve özgürlüklerini savunur ve hak sahibi bireyler olan çocukları güçlendirme sorumluluğunu yerine getirir.

Bu belgenin amacı, örgütün tüm çalışmalarında çocukların yararını öncelikli görmesi ve her zaman çocuğun iyi olma halini göz önüne alarak; çocuğun güvenliğini ve anlamlı katılımını desteklemesidir.

Ayrıca bu belge çocuk güvenliği ile ilgili temel kavramları tanımlar, ilke ve davranış kurallarını belirler, ilgili ilke ve davranışların uygulanmadığı durumlarda atılacak adımların çerçevesini çizer.

Kampanyalar, lobi, aktivizm ve insan hakları eğitimi (İHE) gibi farklı alanlarda çalışmalar yürüten UAÖ Türkiye Şubesi, belirli etkinlikler kapsamında çocuklar ile bir araya gelebilmekte ve çocuk haklarına ilişkin kesişimsel bir perspektifle savunuculuk yapmaktadır. Özellikle lise çağındaki çocuklar ile gerçekleştirilen aktivizm çalışmaları, okullar, belediyeler ve sivil toplum kuruluşları gibi çocuklara yönelik program yürüten kurumlardan gelen talepler doğrultusunda doğrudan çocuklar ile yapılan İHE etkinlikleri çocuklar ile doğrudan yürütülen ana etkinliklerimizdir. Bu etkinliklerin yanı sıra, İHE programı kapsamında çocuk haklarını odağa alan, farkındalık geliştirme ve çocuk hakları savunusu becerilerini güçlendirme amacıyla yetişkinler ile birlikte atölye çalışmaları gerçekleştirilmektedir. Bu belge, özellikle bahsi geçen çalışmalar kapsamında çocuk güvenliğini sağlamayı amaçlar.

  • UAÖ Türkiye Şubesi ile Etkileşimde Bulunan Çocukları Korumak: Bu politika belgesinin temel amacı; UAÖ Türkiye Şubesi’nin çalışmalarına, etkinliklerine katılım gösteren çocukların güvenliğini ve esenliğini- iyi olma halini sağlamaktır. Bu, onları zarardan, istismardan ve sömürüden korumayı içerir.  Çocuğun güvenliği için risk oluşturan davranışları engellemeye yönelik eylemleri ve şiddet ve istismara maruz kalmış veya kalma ihtimali olan bir çocuğun durumuna müdahale etmeye yönelik prosedürleri hayata geçirmeyi ve çocuklar için güvenli bir çalışma ve aktivizm ortamı oluşturmayı amaçlar.
  • Personel, Gönüllü, Üye ve Aktivistlere Rehberlik ve Farkındalık Sağlamak: UAÖ Türkiye Şubesi; çalışan, gönüllü, üye ve aktivistlerine açık ve kapsamlı rehberlik ve farkındalık sunmayı amaçlamaktadır. Bu rehberlik, koruma yaklaşımlarını, prosedürlerini ve uygulamalarını anlamalarına, tutum ve davranış geliştirmesine ve çalışmalarında etkili bir şekilde uygulamalarına yardımcı olmayı içerir.
  • Çocuk Güvenliği Konusunda Kamuoyuna Örnek Olmak: UAÖ Türkiye Şubesi, bu politikasıyla, çalışmalar yürüttüğü sivil toplum kuruluşlarına örnek olmayı ve onlara da benzer politikalar üretmesi için cesaret vermeyi amaçlamaktadır. Bu, örgütün faaliyetleri ve iş birlikleri ile ilgili tüm yönlerde çocuk güvenliği sağlama taahhüdünü yansıtır.

Dayanak

UAÖ Türkiye Şubesi kuruluş ilkeleri gereği herhangi bir ihmal, istismar ve kötü muamele ve şiddetin her türlüsünün; insan onuruna ve uluslararası hukuk standartlarına aykırı olduğunu savunur.  Uluslararası UAÖ Türkiye Şubesi de bu tutum ve sorumluluğu gereği, çocukları koruma ve güvende tutma adına “Çocuk Güvenliği Politikası” hazırlamıştır.

Kapsam

UAÖ Türkiye Şubesi, tüm çalışmaları kapsamında çocukları şiddet, kötü muamele, ihmal ve istismarın her türünden, çocuk hak ve özgürlüklerinin ihlalinden korumayı amaçlar. Bu politika belgesi kapsam olarak Uluslararası İnsan Hakları belgeleri ve Birleşmiş̧ Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme ile uyumlu bir şekilde hareket eder. UAÖ Türkiye Şubesi tüm çalışmalarını “çocuğun yüksek yararı” “çocuğa zarar vermeme”, “çocuğun güvenliği” ve “çocuğun iyi olma halini” sağlanması ilkeleri doğrultusunda planlar ve yürütür.

Sorumluluklar

Yukarıda belirtilen amaç ve dayanak kapsamında, bu politika belgesi UAÖ Türkiye Şubesi çalışanlarının, temsilcilerinin, gönüllülerinin, birlikte çalışma yürüttüğü ortak veya partnerlerin, tedarikçilerinin, bağışçılarının, üyelerinin ve UAÖ Türkiye Şubesi çalışmalarıyla ilişkili herhangi bir kişinin/kişilerin ya da kurumun davranış, tutum ve çalışma koşullarını belirler ve yukarda belirlenen davranış ve tutumlara hiçbir şekilde izin vermez. 

Çocuk Güvenliği Politika Belgesi kurum içinde daha önceden hazırlanmış olan; başta Toplumsal Cinsiyete Dayalı Şiddeti Önleme Politika Belgesi ve İşe Alım Prosedürleri Belgesi olmak üzere diğer politika belgeleri ile uyumludur. İleride kurumun ihtiyaçları doğrultusunda geliştirilecek referans belgeler için kaynak niteliğindedir. Bu politika, ihtiyaçlar doğrultusunda ve geri bildirimlere göre gelişime ve yenilenmeye açıktır.  

    

İKİNCİ BÖLÜM
Tanımlar

Çocuk Güvenliği Politikası belgesi aşağıdaki referans tanımları temel almaktadır.

  • Çocuk: Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi’nde de belirtildiği gibi 18 yaşına kadar olan her birey çocuk olarak kabul edilir.
     
  • Çocuk Güvenliği: Bu kavram, çocuklarla birlikte çalışılan tüm ortamlarda çocukları her türlü -kasıtlı ya da kasıtsız- ihmal ve istismar riskinden uzak tutmak için gereken önleyici çalışmalar bütünüdür.  Çocuk güvenliğinin sağlanmasından UAÖ Türkiye Şubesi'nin tüm departmanları ve çalışanları sorumludur. Çocuk güvenliğinin sağlanması adına yürütülecek süreçlerin planlanması ve takibi Yönetim Kurulu ve UAÖ Türkiye Şubesi yönetimi sorumludur.
     
  • Çocuk Koruma: Çocuklara yönelik her türlü̈ istismara, ihmale, sömürüye ve şiddete karşı çocukları korumak için bireyler, ülkeler, hükümetler, topluluklar, aileler ve sivil toplum tarafından alınan önlemler ve düzenlemelerdir. 
     
  • Çocuk Katılımı: Çocuk katılımı, çocukların görüşlerini rahatça ifade etmeleri, bu görüşlerin ciddiye alınması ve tüm çocukların kendilerini ilgilendiren kararların alınma süreçlerinde etkin rol almalarıdır. Bunun için yetişkinlerin, anlamlı katılım ortamını sağlayarak çocukların ihtiyaçlarına uygun gerekli önlemleri alması ve düzenlemeleri yapmasıdır.
     
  • Çocuğun İyi Olma Hali: Çocuğun iyi olma hali çocuğun sağlık, eğitim, maddi durum, ilişkiler, katılım, risk ve güvenlik gibi alanlarda öznel (çocuğun kendi gözünden iyi olma halini gösterecek göstergelerle) ve nesnel kriterlerle (gelir, eğitim durumu, sağlık hizmetlerine erişim gibi) durumunu bütüncül bir şekilde yansıtmaya çalışan bir yaklaşımdır.
     
  • Çocuğa Karşı Şiddet: Çocuğun sağlığı, yaşamı, gelişmesi veya onuru açısından fiili veya potansiyel zararla sonuçlanan her türlü kötü muameleyi, fiziksel, duygusal, ekonomik veya cinsel istismarı, ihmali veya ihmalkar davranışı, ticari veya başka amaçlı sömürüyü̈ kapsar.
     
  • Çocuğa Yönelik İstismar/Çocuk İstismarı: Yetişkinin çocuk üzerinde gücünü kötüye kullanarak çocuğa sağlığı, yaşamı, gelişmesi veya onuru açısından zarar vermesi olarak tanımlanabilir. İstismar fiziksel, duygusal, ekonomik, sömürü, ihmal ve cinsel istismar şeklinde olabilir. UAÖ Türkiye Şubesi çocuk istismarını aşağıdaki gibi altı ayrı kategori altında ele alır ve önlemek için gerekli adımları atar.
  • Fiziksel İstismar: Bir çocuğa fiziksel olarak doğrudan zarar verme veya fiziksel olarak zarar göreceği durumlar/risklere ilişkin gerekli önlemleri almamak anlamına gelir.
  • Cinsel İstismar: Bir çocuğun başkaları tarafından cinsel amaçla kullanılması, çeşitli cinsel etkinlikler (öpme, cinsel içerikli görsel veya video gösterme vb.) içerisinde yer almasına sebep olunması anlamına gelir.
  • Duygusal İstismar: Bir çocuğun duygusal, zihinsel veya davranışsal gelişimine zarar veren, tekrar eden veya tek seferlik durumları (çocuğa bağırmak, duygusal ihtiyaçlarını görmezden gelmek vb.) kapsar.
  • Sömürü: Güç eşitsizliklerinden faydalanarak, herhangi bir maddi çıkar veya ihtiyaç temelli çıkar karşılığında çocuğun sömürü odaklı faaliyetlere dahil edildiği, zorlandığı durumları (örn. maddi çıkar karşılığında cinsel sömürü) içerir.
  • İhmal: Bir çocuğun yeterli barınma, giyinme, beslenme gibi ihtiyaçlarının yoksulluktan kaynaklanmayan durumlar dolayısıyla karşılanmaması veya zarar verebilecek tehlikeli durumlardan (örn. tedavi ettirmemek, tek başına bırakılmak vb.) korunmaması anlamına gelir.
  • Çocuk İşçiliği: Bir çocuğun zihinsel, fiziksel veya sosyal gelişimine zarar veren ve çocukları çocukluğundan, eğitiminden, onurundan veya potansiyelinden yoksun bırakan işlerdir.  
     
  • Özel Hayatın Gizliliği: İnsanın sosyal hayat içerisinde sağlıklı bir birey olarak var olması için korunan bir hukuki değer olarak kabul edilir. Özel hayatın gizliliğini ihlal, 18 yaş altı ve üstü fark etmeksizin, tüm kişilerin başkaları tarafından bilinmesini istemediği hayatının özel alanlarına girilmesini kapsar. Çocuk güvenliğine ilişkin herhangi bir risk söz konusu olduğunda bildirim yapılması özel hayatın gizliliği ilkesini ihlal anlamına gelmez.
     
  • Yetişkin Merkezcilik: Yetişkin merkezcilik, yetişkinliği doğası gereği üstün gören bir bakış açısıyla çocuklara ve onların sorunlarına önyargılı bakma eğilimidir ve çocuklarla etkili uygulamalar gerçekleştirmenin önünde engeller yaratır. Yetişkin merkezli önyargı sonucu çocuklar yetişkin standartlarına göre ölçeklenir ve içselleştirilmiş kalıp yargılar ve varsayımlar yoluyla çocuk bakış açısının görülmesi reddedilir. Yetişkin merkezciliğin olumsuz etkileri arasında çocuklarla iletişimsizlik, çocukların niyetleri ve motivasyonları hakkında yanlış yargılar geliştirme, çocukların kendi iç dünyalarını sınırlamak ve güçlerini zayıflatmak için gücün kötüye kullanımı sayılabilir.
     

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İlkeler ve Davranış Kuralları

UAÖ Türkiye Şubesi etkinliklerinde; çocuklarla doğrudan çalışan bireylerin yapması ve kaçınması gereken ilke ve davranış kuralları aşağıda belirtilmiştir;

  • Yaşı, cinsiyeti, dili, dini, görüşü veya milliyeti, etnik veya toplumsal kökeni, statüsü, sınıfı, cinsel yönelimi veya başka herhangi bir kişisel özelliğinden bağımsız olarak, çocuklara saygıyla ve eşit davranır ve hiçbir koşulda ayrımcılık yapmaz.
  • Çocukların özel yaşamına, kişisel alanına, bedensel söz hakkına, sınırlarına ve özel eşyalarına saygı gösterir. 
  • Çocukların kendilerini doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren tüm konularda karar alma süreçlerinde yer almaları için onları destekler. 
  • Çocuklarla çalışırken şiddetsiz, hiyerarşik olmayan, yapıcı ve kapsayıcı tutum ve davranışlar sergiler.
  • Çocukların kendilerini rahat ve güvende hissedeceği alanlar sağlanmasını, kendilerini rahat, özgürce ifade etmelerini ve geri bildirimlerini iletebilmelerini destekler. Çocukları dinler, “hayır” demelerine alan açar; görüşlerini dikkate alır. Çocukların görüşlerine dair alınan kararlar ve gerçekleştirilen çalışmalara dair çocuklara geri bildirimde bulunur.
  • Bir çocukla yalnız kalınması gereken durumlarda çocuğun güvende olması için önlem alır. Başka bir yetişkinin ortamda bulunmasını sağlar.  
  • Çocuklar ve aileleri/bakım verenleri için güvenli ortam yaratabilmek için onlarla iş birliği içinde olur. 
  • Çalışma planlarını ve çalışma ortamlarını düzenlerken çocuğun yaşını, gelişimini ve ihtiyaçlarını dikkate alarak ortaya çıkabilecek riskleri en aza indirecek şekilde düzenlemeye dikkat eder.
  • Çocuklar ilgili etkinliklere herhangi bir başka yetişkine veya çocuğa zarar vermeyecek çeşitli özel eşya ve materyal getirebilirler. Bu eşyaları çocuğun talep ettiği şekilde gözetmeye ve getirdikleri eşyaları güvende tutmaya dikkat eder; özel eşyalarını çocuğun kendi talepleri doğrultusunda korur ve çocukların bilgisi olmadan herhangi bir şekilde bu eşyalara müdahale etmez. 
  • Çocukların yanında zarar görmesine sebep olabilecek eşyalar bulunduğunu fark ettiğinde bunu göz ardı etmez. O eşyanın güvenli alandan çıkarılmasını sağlar.
  • Bir çocuğun görüntüsünü, söylediklerini, hikâyelerini, geçmişini kaydetmeden veya kullanmadan önce, çocuktan ve yasal vasisinden bu görüntü ve bilgileri nasıl kullanılacağını açıklayarak izin alır.
  • UAÖ Türkiye Şubesi tarafından bilgilendirilir ve sunulan çocuk güvenliği eğitimlerine katılarak farkındalığını artırmak için çaba gösterir.

Af Örgütü Üye, Yetişkin Aktivist ve Çalışanları Hiçbir Zaman:

  1. 18 yaşından küçük biriyle herhangi bir şekilde romantik ve/veya cinsel bir ilişki biçiminin şiddet ve istismar olduğunu bilir. Yasal yaş, kanunlar, yerel gelenekler ve çocuğun yaşı konusunda yanılmış olmak; 18 yaş altındaki bireylerle romantik ve cinsel ilişki kurmanın mazereti olamaz.[1]
  2. Hiçbir çocuğa hiçbir şekilde vurmaz. Fiziksel ya da sözel aşağılayıcı, alçaltıcı ve istismar edici hiçbir davranışta bulunmaz.
  3. Çocuklara uygun olmayan, onları tahrik edecek, taciz edecek, alçaltacak veya kültürel pratiklerine saygısızlık edecek şekilde dokunmaz. Bu tarzda konuşmaz ve yorumda bulunmaz. Çocuğun özgüvenini ve özdeğer duygusunu olumsuz etkileyecek şekilde davranmaz.
  4. Çocuğun emeğini sömürmez.
  5. Çocuklara ayrımcılık yapmaz. Birini diğerinden önemli tutarak ya da dışlayarak eşit ve adil olmayan şekilde davranmaz.
  6. Çocukla ve/veya ailesiyle profesyonel (görev, uzmanlık ve rol) sınırların dışında kabul edilebilecek bir ilişki geliştirmez. Aynı toplulukta yaşadığı ve çalıştığı çocuklarla aile ilişkileri, sosyal ve topluluktaki yaşamında bir araya geldiği durumlar bunun dışındadır.
  7. Çocuklar ile seyahat etmeyi gerektiren durumlarda, ebeveyn ve çocuk onayının alındığından, ilgili yöneticinin bilgilendirildiğinden ve bu belgede geçen çocuk güvenliği ilkelerine uyulduğundan emin olur.
  8. Herhangi bir kriz sırasında çocuğun üstün yararı ve iyilik hali göz önünde bulundurularak çocuk güvenliği politikasının prosedürleri uygulanır.
  9. Çocuklarla çalışırken alkol veya herhangi bir madde etkisinde olmaz.
  10. Yürütülen çalışma dışında kişisel paylaşımlar için çocukların fotoğrafını veya videosunu çekmez. Yürütülen çalışma için gerekli olduğu durumlarda da fotoğraf ya da videonun nerede ve nasıl kullanacağını açıklayarak çocukların ve ailesinin/yasal sorumlusunun iznini alır.
  11. Çocuğu ve ailesini tehlikeye sokabilecek hikaye ve görüntüleri yayınlamaz.
  12. Üretilen hiçbir görsel materyal çocukları zayıf, güçsüz, muhtaç ve aciz göstermez; aksine çocukları güçlendiren, güçlü yanlarını vurgulayan iletişim materyalleri üretilmesine özen gösterir.
  13. Yöneticisi tarafından ve/veya UAÖ Türkiye Şubesi tarafından kontrol edilmemiş, çocuk ve ebeveyn görüşlerinin alınmadığı fotoğrafları kullanmaz. Çocuklar hakkında, kişisel web siteleri, sosyal ağlarda fotoğraf ve bilgi paylaşmaz.
  14. UAÖ Türkiye Şubesi çalışmaları yapmasını gerektirmedikçe ve tarafına açıkça izin verilmediği müddetçe çocuklarla ve aileleriyle sosyal ağlar aracılığıyla irtibat kurmaz.
  15. UAÖ Türkiye Şubesi Çocuk Güvenliği Davranış Kuralları ile ilgili herhangi bir endişe ve/veya ihlal durumuna göz yummaz, durumu görmezden gelmez.

Çocuk Güvenliği Politikasının Sağlanması:

  1.  Önleme Aşamaları

Bu politika belgesi kapsamında UAÖ Türkiye Şubesi çalışan ve aktivistlerine yönelik olarak düzenli aralıklarla bilgilendirmeler yapılır ve eğitim ve atölyeler düzenlenir.

Aktivistlere yönelik dil, aktivistin 18 yaş altı olabileceği düşünülerek kapsayıcı ve eşitlikçidir.

Bütün çalışanlar, aktivistler, üyeler ve paydaşlar bu politika belgesinin kapsamı altındadır. Bu belgeye aykırı tutumlar engellemeye yönelik eğitimler, kampanyalar bu belgede yer alan prosedüre tabidir.

Uluslararası UAÖ Türkiye Şubesi, çalışanların profesyonel ve özel yaşamlarında çocuklara karşı örnek davranışlar benimsemesini sağlamayı taahhüt eder.

Uluslararası UAÖ Türkiye Şubesi, faaliyetleri kapsamında doğrudan veya dolaylı temasta bulunduğu tüm çocuklar için Uluslararası UAÖ Türkiye Şubesi misyon, vizyon ve ilkelerini göz önünde bulundurarak bütün süreçlerde çocuğun anlamlı katılımını sağlamaya çalışır.

Çalışma ve etkinlik planlamalarında çocuk güvenliği ile ilgili riskleri değerlendirir, mevcut riskleri Risk Değerlendirme Formu aracılığıyla raporlar ve risklerin minimize edilmesi için atılacak adımları kurgular.

Bu politika belgesinde bulunan önleme adımlarının yetersiz kaldığı yeni durum ve olaylar göz önüne alınarak; belgede gerekli revizyonlar yapılır ve yeni ihtiyaçlar ilgili mekanizmalara yansıtılır.

  1. Güvenilir Kişiler:

Uluslararası UAÖ Türkiye Şubesi etkinliklerinde çocukların da katılım sağlayabileceği güvenilir kişiler yer alır. Etkinlikten etkinliğe değişebilen odak kişiler, çocuk güvenliği alanında yetkin ofis çalışanı ve(ya) Yönetim Kurulu üyeleriyle iletişimdedirler.

Çocuk güvenliği alanında gerekli eğitim ve deneyim sahibi kişiler, güvenilir kişilerdir. Bu kişiler etkinliklerde çocukların soru sorabileceği ve herhangi bir riskli durumlarda destek alabileceği ve çocuk güvenliği politika belgesine hâkim kişilerdir.

Güvenilir kişiler, yeni üye, çalışan ve aktivistlere çocuk güvenliği konusunda bilgi aktarmak ve deneyim paylaşımda bulunmakla sorumludur.

Çocukların katılım göstereceği çalışmalar, atölyeler ve etkinlikler öncesinde ortaya çıkabilecek riskler konusunda risk analizi yapılarak önleyici tedbirler planlanır.

Çocukların katılım göstereceği her çalışma ve etkinlikte çocuklarla birlikte çocuk güvenliğine ilişkin süreçleri konuşur, mevcut soruları yanıtlar ve herhangi bir ihlal durumunda bildirim yapılabilecek kişi ve kanalları belirtir.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Şikayetçi ve Şikayet Edilenin Hakları ve
Bu Hakları Korumaya İlişkin Görev ve Sorumluluklar

Şikayetçinin Hakları

Çocuk güvenliğiyle ilgili şikayetler gizlilik ihlali veya misilleme korkusuna mahal vermeden derhal ele alınır. Bu çerçevede;

  • Şikayetçiye, uygun düştüğü durumlarda dışarıdan destek hizmetleri dahil olmak üzere, gizlilik ilkesine uygun yönlendirme yapılır. Bu durum yasal zorunluluklar dışında UAÖ Türkiye Şubesi açısından herhangi bir mali yükümlülük doğurmaz.
  • Şikayetçi, süreç boyunca kendi seçmiş olduğu bir kişinin kendisine eşlik etmesi hakkına sahiptir. 
  • Şikayetçinin, izlenilecek usuller, sürecin gelişimi ile süreç nedeniyle alınacak önlemler ve atılacak adımlardan haberdar olma hakkı vardır.
  • Şikayetçi kendisine ait hangi kayıtların tutulacağını bilme ve soruşturma kapsamında şikayetin iyi niyetle yapılmış olduğu kanaatine ulaşıldığı sürece kişisel dosyasında şikayete ilişkin hiçbir kayda yer verilmeyeceğinden emin olma hakkına sahiptir.

Şikayet Edilenin Hakları

Şikayet edilen, adil muamele görme hakkına sahiptir. Bu çerçevede;

  • Şikayet edilen iddialardan ayrıntılı ve yazılı biçimde haberdar edilir ve kendisine iddialara cevap verme olanağı sunulur.
  • Şikayet edilen, süreç boyunca kendi seçmiş olduğu bir kişinin kendisine eşlik etmesi hakkına sahiptir.
  • Şikayet edilenin, izlenilecek usuller, sürecin gelişimi ile süreç nedeniyle alınacak önlemler ve atılacak adımlardan haberdar olma hakkı vardır.
  • İddiaların asılsız çıkması halinde şikayet edilenin kişisel dosyası da dahil olmak üzere hiçbir yerde şikayetin kaydı tutulmaz.

Bu Hakları Korumaya İlişkin Görev ve Sorumluluklar

Üyeler, çalışanlar, stajyerler, gönüllüler ve aktivistler, alt işveren temsilcileri ve çalışanları, hizmet alınan tüm kişi ve kurum temsilcileri ve çalışanları ile UAÖ Türkiye Şubesi’nin faaliyetlerine üye, çalışan, stajyer, gönüllü ya da aktivist olmaksızın katılan herkes, çocuk güvenliği ile ilgili şikayetleri almakla sorumlu kişilerin kimler olduğunu bilme hakkına sahiptir. Şikayetlerin incelenmesi için atanacak soruşturmacılara aşağıda sıralanan görev ve sorumluluklarını yerine getirebilmeleri için gerekli eğitim ve rehberlik sağlanır:

  • Şikayetçi, şikayet edilen ve varsa tanıkların dinlenmesi;
  • Şikayet edilenin ayrı ve tarafsız bir ortamda dinlenmesi;
  • Soruşturmanın aşamalarının tarafların birbirleriyle karşılaşmasını gerektirmeyecek biçimde planlanması;
  • İddiaların ve sürece ilişkin adımların şikayet edilene açık bir şekilde aktarılması;
  • Şikayet edilene iddialara bütünüyle cevap verme olanağı sağlanması;
  • Şikayet edilene varsa ilgili destek hizmetlerinin sunduğu gizliliğe uygun danışmanlıktan yararlanmasının tavsiye edilmesi;
  • Uygun düştüğü yerde tanıkların tespit edilmesi ve gizliliğin korunabilmesi için sürece asgari düzeyde dahil edilmelerinin sağlanması;
  • Sürecin sonunda yazılı bir rapor hazırlanması.


BEŞİNCİ BÖLÜM
Şikayetlerde Usul, Yaptırımlar ve İtiraz

Başvuru

Çocuk güvenliği ile ilgili şikayetleri almakla görevli en az iki kişi yönetişim ve yönetim tarafından belirlenir ve bu kişilerin irtibat bilgileri bu politika kapsamına giren herkese uygun araçlarla duyurulur.

Şikayet edilenin üye ya da direktör olduğu durumlarda şikayetleri almak üzere yönetim kurulu başkanı tarafından yönetim kurulu üyelerinden biri görevlendirilir. Görevlendirme yeni seçilen yönetim kurulunun ilk toplantısında yapılır. Şikayet edilenin bu şekilde görevlendirilen yönetim kurulu üyesi olması halinde şikayeti yönetim kurulu başkanı alır. Şikayet edilenin üye ya da direktör olması dışındaki tüm durumlarda şikayetleri almak üzere direktör tarafından çalışanlardan biri görevlendirilir. Şikayet edilenin bu şekilde görevlendirilen çalışan olması halinde şikayeti direktör alır. Görevlendirmelerde, koşullar izin verdiği sürece, ilgili yönetim kurulu üyesi ya da çalışanın çocuk güvenliği alanında uzmanlık ya da deneyime sahip olmasına özen gösterilir. Her durumda görevlendirilen kişi göreve başlar başlamaz bu politikanın amaçları doğrultusunda eğitime tabi tutulur. İlgili eğitimlerin verilmesinden yönetim sorumludur.

Şikayetçinin yetişkin olduğu durumlarda başvurunun yazılı olarak yapılması gerekir. Başvuruda çocuk güvenliği ihlali iddiasına konu olan fiil ya da fiiller ile olayın gerçekleştiği yer, zaman ve koşullar mümkün olduğunca açık bir şekilde ortaya konulmalı ve şikayet edilen veya edilenlerin kimliği belirtilmelidir. Bulunması halinde iddialara ilişkin diğer bilgi ve deliller yazılı beyana eklenebilir; varsa tanık gösterilebilir. Ancak bu, hiçbir şekilde, sürecin başlatılması için şikayetçinin delil göstermek zorunda olduğu anlamına gelmez.

Çocukların bildirimde bulunacağı ve şikayetçi olduğu durumlar göz önüne alınarak, UAÖ Türkiye Şubesi farklı çocuk dostu bildirim mekanizmalarını kullanır ve çocukların bildirimde bulunmasını kolaylaştırır. Bu mekanizmalar çocuklar ile gerçekleştirilen etkinlikler özelinde kullanılan şikayet ve geribildirim kutuları, farklı çalışmalar için belirlenen güvenilir kişiler ve e-posta ([email protected]) yoluyla bildirim süreçlerini içerir.

Şikayeti almakla görevli kişiler şikayetçiyi bu belgede düzenlenen hakları, kurum içi mekanizmalara başvurmasının şikayetçinin diğer yasal hakları kullanmasına engel olmadığı ve şikayet konusu fiil ya da fiillerin aynı zamanda suç oluşturması halinde UAÖ Türkiye Şubesi’nin yasal bildirim yükümlülükleri konusunda bilgilendirir. Bilgilendirmenin yapıldığına ilişkin tutanak şikayeti alan ve şikayetçi (18 yaş altındaysa ebeveyn onayıyla) tarafından imzalanarak başvuru dosyasına konulur. Şikayetçinin bilgilendirme sonrasında süreci başlatmak istemesi halinde şikayeti almakla görevli kişi şikayeti raporlar ve hazırladığı başvuru dosyasını süreci yürütmekle yetkili kişi ya da kurula gecikmeksizin tevdi eder. Şikayeti alırken olayda acil durum önlemlerini gerektiren koşulların varlığını saptarsa, buna ilişkin görüşünü de başvuru dosyasına ekler. Başvuru dosyasının bir kopyasını karara itiraz süreci de dahil olmak üzere soruşturma tamamlanana dek sadece kendisinin ulaşabileceği bir yerde saklar. Soruşturma sonucunda şikayet edilene ilişkin iddiaların dayanaksız olduğuna karar verilirse kopya imha edilir. Soruşturma sonucunda şikayet edilene ilişkin iddiaların doğruluğu ispat edilirse ilgili kopya diğer soruşturma evrakı ile birlikte dijital formata aktarılarak sadece direktör ve yönetim kurulu başkanının erişebileceği bir yerde saklanır.

Soruşturmacının Görevlendirilmesi

Başvuru kendisine iletildikten sonra yönetim kurulu derhal soruşturmacı atar. Soruşturmacı, olguları tespit ve teyit ederek soruşturmaya temel oluşturacak ön incelemeyi yürütür. Soruşturmacı, çocuk ve yetişkin güvenliği ilkelerini ve prosedürlerini detaylı bir şekilde bilen ve çocuğun yüksek yararını gözeten ve etik görüşme yürütebilen bir kişi olmalıdır. Kurum içerisinde soruşturma süreçlerini yürütecek bir odak kişi belirlenir ve bu kişi süreci bağımsız soruşturmacılardan ve uzmanlardan destek alarak yürütür.

Şikayet edilenin üye olduğu durumlarda yönetim kurulu ilgili şikayetleri almakla görevli üyesi dışındaki üyelerinden birini soruşturmacı olarak görevlendirir. Yönetim kurulu önlem olarak soruşturma süresince şikayet edilenin üyelik haklarının askıya alınmasına karar verebilir. Şikayet edilenin yönetim kurulu ya da denetleme kurulu üyelerinden biri olması halinde ilgili üye ayrıca geçici olarak görevden uzaklaştırılır ve sürecin hiçbir aşamasında görev alamaz, yetki kullanamaz. Şikayet edilenin direktör olduğu durumlarda yönetim kurulu ilgili şikayetleri almakla görevli üyesi dışındaki üyelerinden birini soruşturmacı olarak görevlendirir. Direktör soruşturma süresince geçici olarak görevden uzaklaştırılır ve yerine yönetim kurulu tarafından vekil direktör atanır. Yönetim kurulu her durumda, soruşturmacı olarak görevlendirilmesi düşünülen üyesi ile şikayetin tarafları arasında soruşturmanın nesnelliğine ve tarafsızlığına gölge düşürebilecek bir bağlantı bulunmadığından emin olur.

Şikayet edilenin çalışan, stajyer, gönüllü ya da aktivist olduğu durumlarda direktör yönetim kurulu başkanını derhal bilgilendirir ve soruşturmayı yürütmek üzere yöneticilerden birini görevlendirir. Direktör şikayet edilen çalışan, stajyer, gönüllü ya da aktivistle soruşturmacı olarak görevlendirilmesi düşünülen yönetici arasında soruşturmanın nesnelliğine ve tarafsızlığına gölge düşürebilecek bir bağlantı bulunmadığından emin olur. Bu koşulun sağlanamadığı ya da şikayet edilen çalışanın yönetici olduğu durumlarda soruşturmayı direktör kendisi yürütür. İddiaların niteliği ve ağırlığına göre direktör şikayet edilen çalışanın ya da stajyerin geçici olarak görevinden uzaklaştırılmasına veya şikayet edilen gönüllü ya da aktivistin UAÖ Türkiye Şubesi’nin faaliyet ve etkinliklerine katılımının askıya alınmasına karar verebilir. Şikayet edenin direktör, şikayet edilenin çalışan, stajyer, gönüllü ya da aktivist olduğu durumlarda süreci yürütme yetkisi yönetim kurulundadır. Direktörün şikayetini yönetim kurulunun ilgili şikayetleri almakla görevli üyesi alır. Yönetim kurulu bu üye dışındaki üyelerinden birini soruşturmacı olarak görevlendirir. İddiaların niteliği ve ağırlığına göre yönetim kurulu şikayet edilen çalışanın ya da stajyerin soruşturma bitene kadar görevinden uzaklaştırılmasına veya şikayet edilen gönüllü ya da aktivistin UAÖ Türkiye Şubesi’nin faaliyet ve etkinliklerine katılımının askıya alınmasına karar verebilir.

Soruşturmacı görevlendirmelerinde, koşullar izin verdiği sürece, ilgili yönetim kurulu üyesi ya da çalışanın çocuk güvenliği alanında uzmanlık ya da deneyime sahip olmasına özen gösterilir. Her halde görevlendirilen soruşturmacı, bu politikanın amaçları doğrultusunda eğitime tabi tutulur. İlgili eğitimlerin verilmesinden yönetim sorumludur. Görevlendirilen soruşturmacılar gizlilik ve tarafsızlık ilkelerine uygun davranacaklarına ilişkin yazılı beyanda bulunurlar.

Soruşturmanın Aşamaları, Süreler ve Soruşturma Raporu

Soruşturmacı şikayet edilen kişiyi, isnat edilen fiil ya da fiiller başta olmak üzere şikayetin bütün ayrıntıları ve bu fiillerin gerektirdiği yaptırımlar ile iddialara sözlü ve/veya yazılı cevap verme hakkı, tanık ve delil gösterme hakkı ve soruşturmanın aşamaları konusunda derhal yazılı olarak bilgilendirir; tarih ve yer bilgisi vererek sözlü savunmaya davet eder. Savunma hakkını kullanması için şikayet edilene tanınan süre tebligat tarihinden itibaren yedi günden az olamaz. Çalışanların ve stajyerlerin kurumsal elektronik posta adreslerine; üyeler, gönüllüler ve aktivistlerin UAÖ Türkiye Şubesi’ne bildirmiş oldukları elektronik posta adreslerine yapılan gönderimler tebligat sayılır. Elektronik posta adreslerinin güncelliği ile düzenli aralıklarla kontrolünden adres sahipleri sorumludur. Belirtilen tarihte sözlü olarak ya da bu tarihe kadar yazılı olarak savunmasını yapmadığı takdirde şikayet edilen savunma hakkından vazgeçmiş sayılır. Bu keyfiyet de davet yazısında belirtilir.

Soruşturmacı şikayetçi, şikayet edilen ve varsa tanıkları ve diğer bilgisine başvurulması gereken kişileri ayrı ayrı dinler ve beyanlarını tarih, saat, yer ve hazır bulunanların kimlik bilgileriyle birlikte yazılı olarak tutanak altına alır. Tutanaklar tüm hazır bulunanlar tarafından imzalanır. Soruşturmacı, soruşturmanın bu beyanlar dışındaki aşamalarını da ayrıntılı ve tarafsız bir biçimde yazılı olarak kayıt altına alır.

Sürecin sonunda soruşturmacı yazılı bir rapor hazırlar ve ilgili raporu sürecin yönetiminden sorumlu olan kişi ya da kurula teslim eder. Raporda soruşturma sürecinde kimlerin dinlendiği, beyanlar alınırken kimlerin hazır bulunduğu, hangi soruların sorulduğu, soruşturmacının iddialar hakkında hangi sonuçlara ulaştığı ve vaka özelinde hangi adımların atılmasını önerdiğine ilişkin bilgiler yer alır. Tüm tutanaklar ve kayıtlar varsa delillerle birlikte tarih sırasıyla soruşturma raporuna eklenir. Şikayetin her iki tarafına tamamlanmadan önce soruşturma raporu hakkında görüş bildirme olanağı sağlanır ve tarafların görüşleri rapora dahil edilir. Soruşturmacı hazırladığı raporu kendisini soruşturmacı olarak görevlendiren kişi ya da kurula sunar. Soruşturma raporu, görevlendirme yazısının tebliği tarihinden itibaren en geç 30 gün içinde tamamlanır.

Karar ve Bildirim

Soruşturma raporu, soruşturmanın resmi sonucunun ve süreci yürütmekle yetkili kişi ya da kurulun kararının temelini oluşturur. Süreci yürütmekle yetkili kişi ya da kurul, soruşturmacının görüşünden farklı bir sonuca ulaştıysa kararını bu yönüyle de ayrıntılı olarak gerekçelendirir. Soruşturmanın sonucu ve kararın yazılı bir kopyası her iki tarafa da (çocuk olduğu durumda vasisine) imza karşılığı elden verilir ya da elektronik e-posta adreslerine tebliğ edilir. Soruşturma, soruşturma raporunun yetkili kişi ya da kurula tevdi edilmesinden itibaren 15 gün içinde sonuçlandırılır.

Şikayet edilenin üye ya da direktör olduğu haller ile şikayetçinin direktör, şikayet edilenin çalışan, stajyer, gönüllü veya aktivist olduğu hallerde soruşturma, yönetim kurulunun şikayeti alan ve soruşturmacı olarak görevlendirilenler dışındaki üyeleri tarafından görüşülerek oyçokluğuyla karara bağlanır. Görüşmeye katılan her yönetim kurulu üyesi olumlu ya da olumsuz oy kullanmak zorundadır; çekimser oy kullanılamaz. Şikayet edilenin ya da şikayetçinin yönetim kurulu üyesi olması halinde ilgili üye hiçbir şekilde görüşmelere ve karar sürecine katılmaz. Yönetim kurulu karardan direktörü derhal haberdar eder.

Şikayet edilenin çalışan, stajyer, gönüllü ya da aktivist, şikayetçinin direktör dışındaki kişiler olduğu hallerde soruşturma direktör tarafından karara bağlanır. Direktör karardan yönetim kurulunu derhal haberdar eder.

Karar sürecini takiben çocuğun güçlenmesi ve iyi olma halinin devamını sağlamak adına gerekli görüldüğü takdirde ek destek mekanizmalarına yönlendirme yapılabilir. Yönlendirme sürecinin güvenli ilerlemesi için bağımsız soruşturmacı veya uzmandan destek alınır.

Yaptırımlar ve İtiraz

Soruşturma sonucunda şikayet edilen kişi hakkındaki iddiaların doğruluğu ispat edilirse aşağıdaki yaptırımlar uygulanır:

  • Şikayet edilen üyeyse UAÖ Türkiye Şubesi Tüzüğü’nün 5. maddesi uyarınca kişinin şube üyeliğinden çıkarılmasına karar verilir. İlgili üye kararın tebliğinden itibaren 30 gün içinde bu karara itiraz edebilir. İtiraz kararın icrasını durdurmaz ve ilk genel kurul toplantısında karara bağlanır.
  • Şikayet edilen direktörse iş sözleşmesi yönetim kurulu tarafından 4857 sayılı İş Kanunu Madde 25/2 uyarınca derhal feshedilir. Şikayet edilen, kararın tebliğinden itibaren 30 gün içinde bu karara itiraz edebilir. İtiraz kararın icrasını durdurmaz ve 30 gün içinde yönetim kurulu tarafından karara bağlanır. Şikayetçi yönetim kurulu üyesiyse ilgili üye itirazın incelendiği görüşmelere katılmaz; oy kullanmaz.
  • Şikayet edilen çalışansa çalışanın iş sözleşmesi direktör tarafından; şikayet edilen çalışan, şikayet eden direktörse çalışanın iş sözleşmesi yönetim kurulu tarafından 4857 sayılı İş Kanunu Madde 25/2 uyarınca derhal feshedilir. Şikayet edilen her iki durumda da kararın tebliğinden itibaren 30 gün içinde bu karara itiraz edebilir. İtiraz kararın icrasını durdurmaz ve 30 gün içinde yönetim kurulu tarafından karara bağlanır. Şikayetçi yönetim kurulu üyesiyse ilgili üye itirazın incelendiği görüşmelere katılmaz; oy kullanmaz.
  • Şikayet edilen stajyerse staj sözleşmesi direktör tarafından; şikayet edilen stajyer, şikayet eden direktörse staj sözleşmesi yönetim kurulu tarafından derhal feshedilir. Şikayet edilen her iki durumda da kararın tebliğinden itibaren 30 gün içinde bu karara itiraz edebilir. İtiraz kararın icrasını durdurmaz ve 30 gün içinde yönetim kurulu tarafından karara bağlanır. Şikayetçi yönetim kurulu üyesiyse ilgili üye itirazın incelendiği görüşmelere katılmaz; oy kullanmaz.
  • Şikayet edilen gönüllü ya da aktivistse kişinin UAÖ Türkiye Şubesi ile gönüllük ilişkisi direktör tarafından; şikayet edilen gönüllü ya da aktivist, şikayet eden direktörse kişinin UAÖ Türkiye Şubesi ile gönüllük ilişkisi yönetim kurulu tarafından derhal sonlandırılır. Şikayet edilen her iki durumda da kararın tebliğinden itibaren 30 gün içinde bu karara itiraz edebilir. İtiraz kararın icrasını durdurmaz ve 30 gün içinde yönetim kurulu tarafından karara bağlanır. Şikayetçi yönetim kurulu üyesiyse ilgili üye itirazın incelendiği görüşmelere katılmaz; oy kullanmaz.

Soruşturma sonucunda şikayet edilen kişi hakkındaki iddiaların mesnetsiz olduğu sonucuna ulaşılması halinde şikayetçinin bu karara itiraz hakkı vardır. Bu itirazları yönetim kurulu inceler ve 30 gün içinde karara bağlar. İtiraz kararın icrasını durdurmaz. Şikayet edilen ya da şikayetçi yönetim kurulu üyesiyse yönetim kurulu itirazı incelemek için bu üye dışındaki üyeleriyle toplanır. İlgili yönetim kurulu üyesi hiçbir şekilde karar sürecine katılmaz.

Şikayetçi İçin Çözümler

Sürecin sonunda şikayete konu olan iddiaların doğruluğu ispat edilirse, UAÖ Türkiye Şubesi şikayetçiden hem yazılı hem de sözlü olarak özür diler. Olayın etkisinin üstesinden gelmesinde olayın gerçekleştiği ortamdan uzaklaşmasının sağlanması gibi olayın koşullarına uygun araçlarla şikayetçiye destek olunur. Koşullar gerektiriyorsa, soruşturma süresince şikayetçiye ücretli mazeret izni verilebilir.

Şikayet Edilen İçin Çözümler

Soruşturma sonucunda şikayete konu olan iddiaların mesnetsiz olduğu ortaya çıkarsa, şikayet edilen kişinin kimliğinin tespit edilmesine neden olacak hiçbir kayıt, referans veya belge tutulmaz.

Öz Değerlendirme ve Önleyici Tedbirler

Yetkili kişi ya da kurul çocuk güvenliği ihlalini sabit bulan kararın kesinleşmesinden sonraki bir ay içinde, soruşturma konusu olana benzer olayların ileride önlenmesi için kurumsal olarak yapılabileceklere ilişkin bir rapor hazırlar ve bu rapordaki hedeflerin hayata geçirilmesi için gerekli adımları derhal atar.

Şikayet Edilenin Üye, Çalışan, Stajyer, Gönüllü ve Aktivistler Dışındaki Kişiler Olduğu Haller

Bu Politika UAÖ Türkiye Şubesi’nin alt işverenler ve hizmet alınan kişi ve kuruluşlarla imzalayacağı sözleşmelerin eki niteliğindedir. Bu çerçevede,

  • Şikayet edilenin alt işveren temsilcisi ya da çalışanı olduğu hallerde yönetim alt işverenden ilgili kişi hakkında konuya ilişkin disiplin süreçlerini işletmesini talep eder. Bu talebin yerine getirilmemesi halinde UAÖ Türkiye Şubesi’nin alt işveren sözleşmesini sona erdirme hakkı vardır.
  • Şikayet edilenin hizmet alınan bir kuruluşun temsilcisi ya da çalışanı olduğu hallerde yönetim hizmet alınan kuruluştan ilgili kişi hakkında konuya ilişkin disiplin süreçlerini işletmesini talep eder. Bu talebin yerine getirilmemesi halinde UAÖ Türkiye Şubesi’nin hizmet alım sözleşmesini sona erdirme hakkı vardır.
  • Şikayet edilenin hizmet alınan bir kişi olduğu hallerde hizmet alımı geçici olarak durdurulur ve kurumsal inceleme başlatılır. İnceleme sonucunda ilgili kişiden hizmet alımına devam edilmesinin UAÖ Türkiye Şubesi’nin bu Politika kapsamındaki amaçlarını gerçekleştirmesinin önünde bir engel olduğu anlaşılırsa UAÖ Türkiye Şubesi’nin hizmet alım sözleşmesini sona erdirme hakkı vardır. Şikayet edilenin üye, çalışan, stajyer, gönüllü ya da aktivist olmaksızın UAÖ Türkiye Şubesi’nin faaliyet ve etkinliklerine katılan bir kişi olduğu hallerde kişinin devam etmekte olan faaliyet ya da etkinliğe katılımı geçici olarak sonlandırılır ve kurumsal inceleme başlatılır. İnceleme sonucunda kişinin ilgili faaliyet ve etkinliğe katılmaya devam etmesinin UAÖ Türkiye Şubesi’nin bu Politika kapsamındaki amaçlarını gerçekleştirmesinin önünde bir engel olduğu anlaşılırsa kişinin ilgili faaliyet ya da etkinliğe katılımının devamına izin verilmez.

Satın Alma ve Finans Süreçleri:

Uluslararası UAÖ Türkiye Şubesi, çalışmaları kapsamında yapacağı her türlü hizmet ve mal alımında çocuk güvenliği politika belgesinin gerektirdiği taahhütlerini göz önünde bulundurur.

Yasalara Uygunluk:

Uluslararası UAÖ Türkiye Şubesi Çocuk Güvenliği Politika Belgesi Türkiye Cumhuriyeti yasalarına, özellikle: 5395 Sayılı Çocuk Koruma Kanuna ve Anayasanın 90. Maddesine ile güvence altına alınan başta Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi’ ve diğer insan hakları belgelerini temel dayanak olarak alır ve yasal sorumluluklarını kabul eder.

Erişilebilirlik:

Bu belge UAÖ Türkiye Şubesi’nin web sitesinde herkesin erişimine açıktır. Belgenin çocuk dostu hali hazırlanarak çocukların erişimine sunulması planlanmıştır.
 

Bu Belgenin Gözden Geçirilmesi:

Politika belgesinin yeniden gözden geçirilmesi, etkililiğinin ve sürdürülebilirliğinin sağlanabilmesi için Yönetim Kurulu veya Yönetim Kurulu’nun atadığı kişiler tarafından 2 (iki) yılda bir gözden geçirilir. Olağanüstü durumlarda Yönetim Kurulu kararıyla bu zaman dışında da gözden geçirilebilir.

Yürürlük:

Çocuk Güvenliği Politikası 1 Kasım 2024 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir.

Ekler 

1. EK1-Açık Onay Formu

2. EK2-Olay Raporlama Formu

Kaynakça

Açık Alan Derneği, Çocuk Güvenliği Politikası (2021)

Amnesty International Thailand, Child Safeguarding Policy

Cinsel Şiddetle Mücadele Derneği, Çocuk Güvenliği Politika ve Prosedür Belgesi (2021)

Göçmen Hakları ve Sosyal Uyum Derneği, Çocuk Koruma Politikası (2018)

Hayata Destek Derneği, Çocuk Güvenliği Politika Belgesi (2018), Çocuk Güvenliği Davranış Kuralları ve Hayata Destek Politika ve Prosedürleri (PCS.01- C01)

Hayat Sende Derneği, Çocuk Koruma Politikası (2017)

Tarlabaşı Toplum Merkezi, Çocuk Güvenliği Politikası

Türkiye Kalkınma Vakfı, Çocuk Güvenliği & Cinsel Sömürü ve İstismardan Korunma Davranış Kuralları (2020)

Uluslararası Çocuk Hakları Elçileri Derneği, Çocuk Koruma & Cinsel Sömürü ve İstismardan Korunma Politikası

Uluslararası Çocuk Merkezi, Çocuğa Karşı Şiddeti Önlemek için Ortaklık Ağı Çocuk Koruma Politika Belgesi (2019)

Bilgi üniversite çocuk Çalışmaları Birimi Çocuk Güvenliği Politika Belgesi

FİSA Çocuk Hakları Merkezi Çocuk Güvenliği Politika Belgesi